Als de kamertemperatuur aangenaam is, kan de winter rustig komen. Dan is het winterkamperen in een caravan. Lees hier hoe u uw caravan goed verwarmt en ventileert. Daarnaast 10 tips over verwarmen in één oogopslag.
“Hoe maak je het jezelf gemakkelijk als het buiten koud is?” Deze vraag stelde Vaillant, fabrikant van huishoudelijke verwarmingssystemen, als onderdeel van een onderzoek naar voorkeuren met betrekking tot verwarming. erwijl vrouwen liever in een deken kruipen als het koud is of iets warms te drinken halen, komen ze op de derde plaats met het antwoord “zet de verwarming aan of zet hem hoger”. Bij mannen staat deze pragmatische aanpak overigens op nummer één. Kampeerders zullen in dit opzicht waarschijnlijk op dezelfde manier aankruisen. Als het koud wordt: verwarming aan.
Het werkt het beste met de juiste verwarming en diverse belangrijke tips. De individuele comforttemperatuur is afhankelijk van verschillende factoren. Vochtigheid heeft er net zoveel invloed op als tocht en de temperatuur van omliggende oppervlakken zoals ramen, muren en vloer.
Inhoudsopgave
In caravans worden drie verschillende verwarmingssystemen gebruikt.

De gasgestookte luchtverwarmer Truma S. De “S” staat voor storage heater (kastverwarming). Deze luchtverwarmer wordt gecombineerd met één of twee luchtblazers en wordt in de basisversie met een druk op de knop gestart met een piëzo-vonkgenerator. De automatische ontsteking op batterijen is handiger. De temperatuur wordt direct op de heater geregeld, waarbij de brander aanvankelijk verwarmt met een volle vlam en later met een variabele vlam.
Bovendien vindt de Truma combikachel, die veel voorkomt in campers, zijn weg naar caravans. Dit is ook een gasgestookte luchtverwarmer, maar produceert tegelijkertijd warm water. Verder kent de combikachel twee vermogensklassen en elk een E-versie, waarin ook een 230 volt elektrisch verwarmingselement is geïntegreerd. Het ontsteken en de bediening starten met een druk op de knop, en het systeem is bijzonder comfortabel met het digitale CP plus bedieningspaneel. Hierdoor kan zelfs de kamertemperatuur worden geregeld via een programmeerbare timer.
Al de warmwaterverwarming met warmte-uitwisseling via convectoren belooft verwarming en warmwatercomfort net als thuis. Hij werkt standaard met zowel gasbranders als 230 volt verwarmingselementen. Het wordt ook bediend via een digitale besturingseenheid met talrijke display- en bedieningsfuncties.
Testen
Onder laboratoriumomstandigheden is er getest wat de betreffende verwarmingsvarianten kunnen, hoe snel en hoe comfortabel ze een caravan verwarmen en hoe hoog het gasverbruik is.
Als een gaskachel lange tijd niet heeft gewerkt, moet je geduld hebben met het ontstekingsproces – vooral met de handmatige; als de toevoerleidingen nog met lucht zijn gevuld, kan dit tot een minuut duren. Bij de S-heater houdt dit in:
- houd de bedieningsknop in de thermostaatregelaar ingedrukt;
- steek deze keer op keer aan;
- wanneer de brander eindelijk start, druk je de knop nog ongeveer tien seconden in, zodat de ontstekingsbeveiliging de gasstroom permanent vrijgeeft.
Let er bij S-heaters met automatische ontsteking op dat u de batterijen na ongeveer twee jaar vervangt of wanneer de ontstekingsfrequentie langzamer wordt. Bij warmwaterverwarming wordt het leidingsysteem tegen bevriezing beschermd door middel van antivries op glycolbasis. Hier is het belangrijk om alleen antivries te gebruiken die compatibel is met aluminium, anders kan dit leiden tot corrosie en als gevolg daarvan aanzienlijke schade.
De optimale temperatuur
Als het gaat om temperatuurbeheersing, tellen empirische waarden en een beetje tact. Zeker bij de S-heaters, waarvan de temperatuurkeuzeschakelaar alleen een symbolische schaal zonder graden heeft. Op het laagste niveau houden deze heaters een binnentemperatuur van rond de tien graden Celsius aan, terwijl ze bij volle warmteafgifte – uiteraard afhankelijk van de isolatiekwaliteit en de heersende buitentemperaturen – tot 30 graden Celsius kunnen. De gaskachel brandt bij het opstarten altijd op vol vermogen totdat de ingestelde temperatuur is bereikt. Pas dan vindt de regeling langzaam plaats door de gastoevoer te smoren.
Kachels met een schermbediening en digitale weergave en instelling geven de hoogste nauwkeurigheid aan, maar als het gaat om temperatuurvoorselectie – zoals onze vergelijkingstest heeft aangetoond – hebben ze soms te kampen met technische omstandigheden. Omdat afhankelijk van waar de meetsensor is geïnstalleerd, externe invloeden de verwarmingsregeling kunnen beïnvloeden. Zelfs kleine koudebruggen, bijvoorbeeld in het gebied van de temperatuursensor, doen de sensor denken dat de omgevingswaarden niet kloppen.
Het resultaat: de verwarming blijft gewoon stroom leveren en de kamertemperatuur wijkt af van de standaardinstelling. Is dit het geval, dan kunnen zowel de Alde verwarming als het Truma CP Plus bedieningspaneel gekalibreerd worden. In bijzonder kritieke installatiesituaties raden experts ook aan om achteraf een extra, d.w.z. tweede thermische sensor op een geschiktere locatie te installeren.
Dit verkort de opwarmtijd
Als je jouw caravan anders weer op een aangename temperatuur wilt verwarmen, dien je de verwarming eerst zonder ventilator aan te zetten. Op deze manier gaat in eerste instantie het volledige verwarmingsvermogen de kamer in. De ventilator wordt pas ingeschakeld als ongeveer kamertemperatuur is bereikt. Dit verkort de opwarmtijd. In de beginfase is het ook zinvol om de ventilatieopeningen specifiek te gebruiken om de warme luchtstroom te richten en in eerste instantie alleen om de temperatuur van de woon- en keukenruimtes te regelen. De slaapkamer en badkamer kunnen nog even wachten. Hiervoor worden de bijbehorende kleppen daar gesloten.
Voorkom condensatie
Om condensatie te voorkomen, is het raadzaam om alle opbergkleppen en kasten tegelijk te openen. Net zo belangrijk: gordijnen open, rolgordijnen omhoog – dan zijn ook de ramen matig getemperd. In tegenstelling tot de opwarmfase moet de luchtcirculatie via de ventilator tijdens continu verwarmen permanent worden geactiveerd, ook al is dit alleen op niveau één. Dit is de enige manier om vocht te vermijden in ruimtes die niet direct in verbinding staan met het interieur, bijvoorbeeld in de natte cel of in de opbergruimte onder het bed.
De ventilator hoeft niet altijd op een hoog niveau te draaien, zeker niet als de verwarming al geregeld wordt door de thermostaat. Ideaal als er de mogelijkheid is om de ventilatorsnelheid en daarmee het luchtvolume automatisch aan te passen aan het verwarmingsvermogen.
Ventileer goed



Voldoende ventilatie is essentieel, vooral in de winter. Als de wind niet te sterk is, kan een dakraam altijd op een kier staan tijdens het verwarmen. De noodventilatie is meestal niet voldoende voor een goede luchtverversing. Ieder mens ademt immers ’s nachts ongeveer een halve liter vloeistof uit.
Het in de caravan gebracht vocht moet zo goed mogelijk worden afgevoerd. Het woon- en slaapgedeelte kort ventileren is beter dan de hele tijd een raam op een kiertje te zetten. Koude lucht bevat (in absolute zin) minder vocht dan warme lucht en kan daardoor bij verwarming vocht uit het interieur opnemen. Opwarmen koude lucht droogt op. Maar wees voorzichtig: in het tegenovergestelde geval condenseert vocht wanneer de kamerlucht afkoelt. Ventileer de caravan daarom meerdere keren en verwarm hem weer voordat de caravan lange tijd leeg staat en afkoelt.
Vrijwel alle verwarmingssystemen worstelen met het feit dat warmte stijgt en de vloer langer koel blijft. Vanuit dit oogpunt is vloerverwarming zinvol. Het werkt elektrisch of is geïntegreerd in het warmwaterverwarmingscircuit. Denk je aan winterkamperen, dan bestel je er een af fabriek.
Zoals de metingen echter aantonen, heeft vloerverwarming geen significante invloed op het totale verwarmingsvermogen en is het meer een kwestie van comfort. Als de vloer in de caravan opgewarmd is, kan de verwarming vaak zelfs een beetje worden verlaagd.
Kachels zijn veilig!!
En mocht er toch een ongeluk gebeuren, dan blijkt meestal dat hobbyisten hebben geknoeid met de gastoevoer of de afzuigschoorsteen. Toch wordt een kachel van nature heet. De S-heater die in de woonkamer is geïnstalleerd, kan deze zonder ventilator op een goede 130 graden Celsius brengen onder volledige belasting. Dit is nog steeds onder de toelaatbare grens voor oppervlaktetemperaturen, maar er is natuurlijk altijd een risico op brandwonden. Vooral kinderen moeten hiervan tijdig op de hoogte worden gebracht. En om deze reden mag de kachel niet als droger worden gebruikt.
Het is niet uitdrukkelijk verboden om tijdens het rijden de verwarming in de caravan te bedienen. De Europese richtlijn verwarmingsapparatuur schrijft echter voor dat er geen gas mag ontsnappen als een leiding breekt als gevolg van een ongeval. Deze regeling geldt ook voor caravans. Volgens dit mag er tijdens het rijden geen apparaten op gas worden gebruikt als er een vangrail ontbreekt.
Ook bestaat het risico dat de luchtstroom de vlam naar beneden drukt, wat kan leiden tot schade. Omdat het niet mogelijk is om de vlam tijdens het rijden te controleren, adviseren experts om de gaskachel onderweg niet te gebruiken. Het opwarmen ter plaatse kan wat langer duren, maar dan kunnen mannen zich laten inspireren door de vrouwen: neem een warm drankje en kruip lekker onder de deken. Bij voorkeur samen.
In één oogopslag: tien tips voor een juiste verwarming in de caravan
- Controle thuis. Onderhoud de verwarming voordat je aan de rit begint en controleer of deze correct werkt tijdens een testrit.
- Vooraf verwarmen. Let op de lange opwarmtijd van de caravan en begin vroeg genoeg met verwarmen. Laat de caravan ook niet afkoelen als je langere tijd afwezig bent. Blijf verwarmen op een laag vuur.
- Zorg voor luchttoevoer. Als de verbrandingslucht onder de voertuigbodem wordt aangezogen, moet de opening vrij worden gehouden van vuil en smeltende sneeuw. De inlaatopening van de verwarming mag tijdens het rijden niet in het spuitgebied van de wielen zijn.
- Zorg voor een goede aftrek. Verleng de dakschoorsteen in de winter (verkrijgbaar bij accessoirewinkels). De caravaner hoeft bij sneeuwval het dak niet te ruimen om de verwarming te bedienen. Controleer de zijschoorstenen op ijsvorming door condensatie of smeltwater.
- Bespaar verwarmingsenergie. Slaapmatten voor de ramen en dakramen ondersteunen het verwarmingseffect. Een luifel dient als effectieve koude vergrendeling. Openingen voor de geforceerde ventilatie in het voertuig mogen niet worden afgesloten, anders bestaat er gevaar voor verstikking of vergiftiging.
- Beveilig de gastoevoer. Zorg ervoor dat je volle propaanflessen hebt. Informeer tijdig waar het volgende vul- of wisselpunt te vinden is. Automatische tweeflessenschakelaar (Truma Duomatic) voorziet de verwarming van energie, ook als er niemand aan boord is. De regelaar op de gasfles kan bij lage temperaturen bevriezen. Het kleine Truma Eis-Ex verwarmingselement zorgt ervoor dat dit niet gebeurt.
- Verwarm met elektriciteit. Alvorens de elektrische bijverwarming te gebruiken, moet duidelijk worden gemaakt of de bescherming van de camping de stroomvreters kan weerstaan.
- Ventileer de caravan goed. Door de uitwisseling van vochtige lucht wordt condensatie voorkomen. Meerdere keren per dag schokventilatie (alle ramen enkele minuten volledig open) in plaats van permanente ventilatie met het raam iets open. Het voertuig koelt niet af en frisse lucht warmt sneller op.
- Blijf uit de buurt van de kachel. Gebruik in geen geval de vlammen van de kachel of de gasoven als bijverwarming. Door het hoge zuurstofverbruik bestaat acuut verstikkingsgevaar.
- Maak geen misbruik van de kachel. De warmeluchtafvoer bij de ventilatieopeningen of de plaatmetalen bekleding mag niet worden geblokkeerd. Hang kleding nooit te drogen in deze gebieden of ervoor. Dit vermindert niet alleen het verwarmingsvermogen, maar kan ook het verwarmingssysteem beschadigen en brandgevaar opleveren!