Als je onderweg bent met de camper kan het zijn dat je ineens een lampje krijgt in het dashboard. Dat betekent dat een van de systemen van de camper het niet goed doet. Rij daar niet te lang mee door want dat kan betekenen dat je alleen nog maar meer schade krijgt. Elk merk gebruikt eigen lampjes, maar er zijn een paar die overeenstemmend zijn. Die ga ik in dit artikel behandelen.
Rood of oranje lampje
Als je twijfelt over een lampje, kijk dan gewoon in het instructieboekje van de camper en daar worden ze verder omschreven. Over het algemeen zeggen we dat:
- een rood lampje betekent: stoppen niet doorrijden, motor uitzetten;
- een oranje lampje betekent: er is iets mis, laat er op korte termijn naar kijken.
Motorolielampje
Het belangrijkste icoontje is het motorolielampje en die herken je aan de oliekan. Een rode oliekan betekent dat er een te lage oliedruk in de motor aanwezig is. Dat kan voor ernstige schade zorgen.

Dat kan onder andere komen omdat er te weinig olie in de motor zit. Controleer daarom het oliepeil, vul eventueel bij en controleer daarna als je de motor start of het lampje uit blijft. Blijft het nog steeds branden, zet de motor dan uit en rijdt niet verder.
Een oranje motorolielampje kan betekenen dat er te weinig olie in de motor aanwezig is. Ook nu check je weer het oliepeil, vul eventueel bij en kijk of het lampje uit blijft.
Tip: Dit zijn ook erg belangrijke aandachtspunten bij de aankoop van een tweedehands buscamper of camper!
Motorstoring



Een ander veelvoorkomend lampje is het motorstoringslampje, die laat zien dat de motorcomputer ziet dat in de motor iets verkeerd gaat. Rij naar de dichtstbijzijnde garage en die kunnen hem uitlezen en bepalen of er direct gerepareerd moet worden of dat je er even mee door kunt rijden.
Het remsysteem



Het lampje van een remsysteem is eigenlijk een ‘oud’ icoontje. Het is een remtrommel met daaromheen de remschoenen en meestal een uitroepteken in het midden. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat de handrem er nog opstaat, maar het kan ook betekenen dat de remblokken op zijn of dat er iets anders met het remsysteem aan de hand is.
Vertrouw je het niet, rij gewoon even naar een garage.
Het lampje van de accu



Een lampje wat voor iedereen herkenbaar is, is het icoontje van een accu. Dat betekent mogelijk dat de accu niet meer bij laadt. Zet dan de verbruikers uit zoals de verlichting en de radio. Zet de motor niet meer uit en rij naar de dichtstbijzijnde garage.
Temperatuur van de koelvloeistof



De koelvloeistoftemperatuur kun je zelf in de gaten houden door naar het metertje te kijken. Die moet ongeveer halverwege staan rond de 90 graden celsius. Zie je dat het metertje snel oploopt, dat het te heet wordt, zet dan de motor uit en controleer het koelvloeistofpeil.
Is het niveau onder minimum? Vul dan een beetje bij. Rij daarna naar de dichtstbijzijnde garage om te controleren of er ergens een lekkage zit.
Let wel op: het vaatje staat onder druk en de koelvloeistof is heet. Dus let op dat je je niet verbrandt.