Het Verenigd Koninkrijk. Een staat dat traditioneel alles een beetje anders doet inclusief autorijden. Of je nu met je eigen, linksgestuurde auto of camper naar het Verenigd Koninkrijk gaat of ter plaatse een auto of camper huurt met het stuur aan de rechterkant, je zal hier natuurlijk aan de linkerkant van de weg moeten rijden.
Dat brengt nogal wat met zich mee, zoals alle omgekeerde of gespiegelde verkeerssituaties. Voor mij een reden om te schrijven over de punten waar je op moet letten.
Inhoudsopgave
Stukje geschiedenis
Voordat we van start gaan met een aantal praktische tips, wil ik eerst met een kort stukje geschiedenis beginnen. Want waarom rijden die Britten, Schotten, Ieren en nog een twintigtal andere naties eigenlijk aan de ‘foute’ kant van de weg? En is dat historisch gezien ook wel de ‘foute’ kant van de weg? Integendeel.

Vóór het jaar 1800 reed vrijwel alles en iedereen aan de linkerkant van de weg om de eenvoudige reden dat de meeste mensen toen ook al rechtshandig waren. Dus als je iemand wilde begroeten dan moest je die tegenligger langs links passeren om met je rechterhand te kunnen groeten of als je in gevecht ging met iemand om te kunnen zwaardvechten.
Het rechts rijden
Waarom we dan met zijn vele landen gaandeweg rechts zijn gaan rijden met het stuur aan de linkerkant? Dat is minder duidelijk. Volgens sommige historici komt dat, omdat de Amerikanen steeds langere combinaties begonnen te gebruiken. Een span met heel veel paarden waarbij de ruiter links achter op het paard plaatsnam om weer met die zweep in z’n rechterhand te kunnen werken.
Andere historici zeggen dat het komt, omdat Napoleon Bonaparte die gaandeweg de macht begon te krijgen op het vasteland in Europa en eigenlijk gewoon de Britten wilde pesten door de hele boel een keer om te draaien.
Nog een leuk ‘ wist-je-datje’ : Zweden was het allerlaatste land in Europa dat de switch maakte en wel in 1967.
Verkeerssituaties
Je hoeft in Engeland trouwens niet ver te rijden om de favoriete verkeerssituatie van de Britten tegen te komen en dat is natuurlijk de rotonde. En aangezien we hier aan de linkerkant van de weg rijden moet je er ook links omheen rijden. In sommige gevallen staan er bijvoorbeeld verkeerslichten.
Ondanks dat jouw verkeerslicht op groen kan staan, heeft het verkeer op de rotonde toch altijd voorrang. Als er geen verkeerslichten staan dan moet je natuurlijk extra uitkijken voor dat verkeer, want dat komt van rechts en zit zo’n beetje in je dode hoek. Een goed oplettende bijrijder is zeker geen overbodige luxe in zo’n geval.
Dorpen en steden
In dorpen of stadskernen is het vooral zaak om het verkeer rustig te volgen. Maar je moet hier wel goed uitkijken met de geparkeerde auto’s die het zicht natuurlijk aan de linkerkant belemmeren, waardoor de oplettende bijrijder wederom van pas komt.
Als je bij een kruispunt of T-splitsing aankomt, dan moet je goed opletten. Het verkeer dat het dichtste bij jou is komt namelijk van rechts. Je hebt de gewoonte om meteen naar links te kijken, maar in het Verenigd Koninkrijk moet je naar rechts kijken.
Sla je rechtsaf zorg er dan voor dat je netjes om die middenberm heen cirkelt om weer aan de linkerkant van de weg terecht te komen. Dat zijn lastige situaties. Makkelijker is het om linksaf te slaan, want dan moet je gewoonweg links houden aan de linkerkant blijven en verder is er eigenlijk geen probleem.
De snelweg



Invoegen op de snelweg is trouwens ook bijzonder, want dat gebeurt hier van links naar rechts en vaak zelfs met een korte of minder vaak met een lange invoegstrook. Dus is het belangrijk om snel aan te sluiten dan wel iets langer je tijd nemen (niet te lang) en rustig in te voegen.
Het allerbelangrijkste blijft onverlet dat je rechterbuitenspiegel goed afgesteld staat om er zeker van te zijn dat je tegen niemand aanrijdt.
De snelheid
En tot slot nog een tip om je ook in het Verenigd Koninkrijk aan de snelheidslimieten te houden, want die staan hier natuurlijk in mijlen per uur aangegeven. Op de snelheidsmeter van vele moderne auto’s kan je de snelheid in mijlen per uur (mph) aflezen.
Als dat niet het geval is dan moet je eigenlijk gewoon de helft van het getal in mijlen optellen om je snelheid in kilometer per uur (km/h) om te rekenen. Dit is heel snel en makkelijk te rekenen. Voorbeeld: Op de snelweg geldt een maximum snelheid van 70 mijl per uur. Dat is dus omgerekend ongeveer 105 kilometer per uur.
70:2= 35. Dus voor km/h: 70+35=105 km/h
Om de snelheid exact om te rekenen, moet je de snelheid in mijlen vermenigvuldigen met 1,6. Dus het bovenstaande voorbeeld ziet er dan als volgt uit:
70×1,6=112 km/h
Verschillende verkeerssituaties
Het spreekt voor zich dat al die verkeerssituaties logischer, of misschien zelfs makkelijker, zijn in een auto met het stuur aan de rechterkant, omdat je rechts zit kan je ook veel gemakkelijker bijvoorbeeld op een rotonde kijkt of er iemand van rechts aankomt en ook bij het invoegen op de snelweg snel even over je schouder kan kijken.
Het nadeel van zo’n auto is dan wel dat je hele referentiekader tijdelijk totaal veranderd en dat je echt wel je plek op de weg even moet herontdekken. Dit komt vooral doordat er nog zoveel auto aan de linkerkant van het stuur zit.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat het beeld en je gevoel gespiegeld worden en niet als normaal worden ervaren. Beeld je daarbij maar eens in dat je ook nog met links moet schakelen en de uitdaging is compleet.
Mocht je een auto ter plaatse huren, huur er dan één met een automaat. Zo hoef je je niet te bekommeren om het schakelen.
En misschien vind jij het toch prettiger om gewoon met je eigen auto te rijden, want die ken je natuurlijk door en door. Zolang je tenminste de gouden regel respecteert en dat is:
Rij links en kijk eerst naar rechts!