Nog even en het kampeerseizoen begint. Dit jaar blijf ik in Nederland in verband met het corona-virus. Maar desondanks heb ik er weer veel zin in. Maar is de caravan wel klaar om jouw de hele vakantie te doorstaan? In deze artikel leg ik je precies uit waar je op moet letten als je de caravan uit de stalling haalt.
Als je in de winter geen gebruik hebt gemaakt van je caravan dan heeft je caravan, misschien ook wel je camper, vanaf oktober binnen gestaan in een stalling of buiten naast het huis. De caravan zal behoorlijk stoffig en vuil zijn en kan dus wel een goede wasbeurt gebruiken.
Inhoudsopgave
Gasfles
Maar naast het wassen is dit het moment om een aantal zaken aan een inspectie te onderwerpen. Hoe zit het met je gasfles en de slang ervan? In het geval van een stalen of aluminium gasfles moet je zeker even de keuringsdatum controleren, want als de gasfles ouder dan 10 jaar is dan moet deze een herkeuring ondergaan.

Dat hoef je niet zelf te regelen, maar het is wel fijn om te weten dat je dan bij de volgende vulling een andere fles zult moeten kopen. Bij een kunststoffen gasfles is het geen probleem en werk je met een ruilsysteem en hoef je alleen maar de vulling af te rekenen.
De gasslang
Van de fles naar de gasslang. De gasslang kun je eenvoudig controleren door hem even te buigen. En als je dan geen droogtescheurtjes dan is het nog veilig. Hier geldt een advies van maximaal 5 jaar (datum staat op de slang zelf). Je kan er ook voor kiezen om de hele gasinstallatie een keer vakkundig afpersen en dan weet je zeker dat er geen lekkage het hele systeem zit.
De gasdrukregelaar
Aan de slang zit een gasdrukregelaar. Daarvan kom je hele oude regelaars tegen en die werken vaak ook nog prima. Maar tegenwoordig staat er een datum op de drukregelaar en dat is omwille van jouw veiligheid. Het advies is om de drukregelaar ook te vervangen na 5 jaar, dus tegelijkertijd met de gasslang.
In de regelaar zit namelijk een metalen membraan en dat zorgt er voor dat het gas op de juiste druk de slang inkomt. Als zo’n membraan “vermoeidheidsverschijnselen” gaat vertonen dan is de kans aanwezig dat de doorgelaten druk gaat afwijken. De druk kan dan zomaar veel te hoog zijn met alle risico’s van dien.
De koppeling
Maak de trekhaak af en toe lekker schoon. Doe dat met een schuurpapiertje over de knop zodat de roest er af is, want dat voorkomt dat de koppeling gaat kraken. Na het schoonmaken er mag géén vet op de trekhaak gedaan worden.
Tegenwoordig rijdt iedereen met een anti-slingerkoppeling op het koppelstuk van de caravan en daarin zitten een soort stempels en als die vet worden dan werken ze niet meer zoals het hoort. Kijk even of deze stempels er niet te versleten uitzien.
Sommige anti-slingerkoppeling zijn voorzien van indicatoren die aangeven of de stempels versleten zijn. Heb je die niet? Dan zul je even onder de koppelingmoeten kijk om de stempels te controleren en eventueel vervangen. Ze zijn redelijk eenvoudig te vervangen en anders kan je het laten doen in de werkplaats.
Elektrische aansluitingen
Vervolgens neem je de elektrische aansluiting onder de loep. Dat kan je doen door de verlichting in te schakelen. En dat is meteen een eerste indicatie voor je, want je ziet of alles werkt. Maar kijk ook in de stekker of er geen corrosie zit. Ook het contact van de auto, want die heeft tenslotte de hele winter in weer en wind boven de weg gehangen. Schoonmaken doe je met een beetje contactspray en dat voorkomt een hoop narigheid en maakt de contactpunten goed schoon.
Kabels
Op de kabel van de verlichting mogen er geen slijtplekken te zien zijn. Het kan zijn dat hij ergens langs geschuurd is en de isolatie van de kabel doorgeschuurd is. Dit verhoogd de kans op kortsluiting.



Een andere kabel is de losbreekkabel van de rem. Mocht je onverhoopt de caravan verliezen dan zorgt deze kabel dat de remmen worden aangetrokken. Als de kabel al versleten is dan kun je je voorstellen dat hij breekt voordat dat de rem daadwerklijk is aangetrokken in tijd van nood. Je caravan kan dan veel meer schade aanrichten en dat wil je natuurlijk niet. De losbreekkabel is eenvoudig te vervangen en kost nog niet eens 4 euro.
Banden
Wie wel eens een klapband heeft gehad met de caravan die weet wat ik bedoel. Banden zijn echt van levensbelang. Controleer ze goed op zichtbare droogtescheurtjes en controleer zeker even of de druk in de banden nog goed is. Vaak staat de bandendruk aangegeven op de wielkast van je caravan en anders weet je dealer precies wat de spanning is voor de band van jouw caravan.
Op de band staat trouwens ook nog veel informatie. Zo weet je wat er maximaal aan druk in mag. Ook staat er een dot code op en die code vertelt je precies wanneer de band is geproduceerd. Het advies is om de caravanbanden te vervangen om de 6 jaar. Maar met de huidige productie-technieken kan je na 6 jaar je banden laten controleren door een expert en die geeft jou aan of de band vervangen dient te worden of niet.
Aantal tips
Tot slot heb ik nog een paar tips voor je.



- tip 1: als de caravan de muffe geur heeft laat dan eens een vochtcontrole uitvoeren. Vocht in de wanden kan beter op tijd worden gevonden, want dan is er meestal nog iets aan te doen,
- tip 2: gebruik voor het reinigen van zwarte strepen op de buitenzijde geen agressieve schoonmaakmiddelen huis middelen zoals bijvoorbeeld dasty. Dat haalt de strepen heel snel weg van de wand, maar nemen en passant ook alle was mee en tast de extreem dunne de laklaag van de caravan aan. Was de caravan liever met middelen die speciaal voor de caravan of camper zijn ontwikkeld. Deze zijn wel iets duurder, maar een nieuwe laklaag en waslaag kost je meer geld,
- tip 3: ben je al een tijdje niet meer bij een dealer geweest voor onderhoud? Geef de caravan eens een onderhoudsbeurt. Gebreken die daarbij aan het licht kunnen komen, worden direct in orde gemaakt. En jij hoeft je geen zorgen te maken en je kan daarna weer met een gerust hart de weg op en genieten,
- tip 4: kijk eens wat je allemaal in je caravan heb verzameld. Er is een grote kans dat je meer spullen bij je hebt dan je van tevoren dacht. Spullen die je al jaren niet meer hebt gebruikt, kun je misschien beter thuislaten of wegdoen. Het scheelt een hoop gedoe en gewicht,
- tip 5: klopt je verzekering nog? Ben je all risk verzekerd maar is de caravan bijvoorbeeld nog maar vijftien honderd euro waard? Dan kun je misschien beter dat risico even opnieuw overwegen en zo geld besparen. Wellicht past een andere verzekering beter bij de leeftijd en waarde van je caravan.
Slot
Ik hoop dat ik je op weg heb kunnen helpen en een aantal vragen heb kunnen beantwoorden. De bovenstaande controlepunten zijn toch wel erg belangrijk in verband met de veiligheid die ermee gemoeid is. Zowel voor jou als voor een ander.