De banden bepalen voor een groot gedeelte de veiligheid en het rijcomfort van je camper. Het is van belang dat je als camper eigenaar moet je wel weten hoe de staat van je banden is en welke banden er onder je camper zitten. Waar je op moet letten en naar moet kijken, schrijf ik in dit artikel.
Inhoudsopgave
De camperband
Je hebt vast wel een keer gezien dat er op de zijkant van je band cijfers en letters staan. Al deze combinaties hebben een betekenis, maar de belangrijkste haal ik er even uit. Hoe kan je zien dat je te maken hebt met een camperband? Op de band staat letterlijk op camperplus en er staat nog een icoontje bij van een camper. Als je deze op de band vindt, dan mag je er wel vanuit gaan dat het een camperband is.
Nog een indicatie waaraan je kan zien dat het een camperband is. Achter de bandenmaat staat CP. CP staat voor Camper Pneu (band in het frans) of Cargo Pneu. Dat is in ieder geval een band die geschikt is voor een kleinere bestelwagen of voor een camper.
De bandenmaat
De bandenmaat staat dus ook op de band. Er staat bijvoorbeeld 225/75R16. In dit geval staat het getal 225 (in millimeters) voor de breedte van de band. Het getal 75 geeft het percentage aan van de breedte in de hoogte van de band. Dus 75 procent van 225 millimeter is de hoogte van de band. De ‘R’ staat voor radiaal en geeft aan dat je te maken hebt met een radiaalband. Het getal 16 is de inch maat van de velg. Simpel gezegd de doorsnede van de velg.
DOT-code
Op de band staat ook de DOT-code. Deze code is een leeftijdsmarkering van de band. Je leest het woord DOT (Department of Transportation) daarachter vindt je een ovale cirkel met vier cijfers. De eerste twee cijfers staan voor de week van het jaar en de laatste twee cijfers staan voor het jaar.
Op de foto staat DOT en daarachter een aantal codes:
A5 : Fabriekscode van de band
AC : Afmetingscode van de fabrikant
JA3R : Unieke code van de fabrikant
4614 : Productiecode van de band

In dit geval is de band geproduceerd in week 46 van het jaar 2014.
Loadindex
De loadindex is bepalend voor hoeveel gewicht je band mag dragen. De loadindex staat vermeld met een cijfer achter de bandenmaat. Dit getal geeft het maximaal aantal kilo’s aan die de band kan dragen. Om erachter te komen of de loadindex van jouw camperbanden klopt, kan je hier berekenen met dit Excelbestand.
Als je dus een camper hebt die 3600 kilogram weegt, dan moeten de vier banden per stuk 900 kilogram mogen dragen.
Bandenslijtage
Je zult de banden van de camper niet vaak hoeven te vervangen vanwege de slijtage bij normaal gebruik. Meestal zijn het de ouderdomsverschijnselen van de band waardoor je ze moet vervangen.
De banden mogen afslijten tot een minimum van 1,6 mm. Tussen de hoofdgroeven van de band vind je nokjes en dat zijn de slijtage-indicatoren. Zolang het profiel niet gelijk is aan de slijtage-indicator, dan heb je meer dan 1,6 mm profiel.
Ouderdomsverschijnselen op de band
Zoals gezegd is het in de meeste gevallen zo dat je de banden moet vervangen door ouderdomsverschijnselen. De ouderdomsverschijnselen van de banden zijn heel vaak de kleine droogtescheurtjes die in de zijn wang kunt zien. Of misschien wel kleine of lichte beschadigingen aan de band.
Leeftijd van de band
Bij de leeftijd van 5 a 6 jaar is aan te raden om je banden te vervangen. Je kan ervoor kiezen om de banden te laten controleren en kijken of ze nog een jaar extra mee kunnen. De maximum leeftijd voor banden is 10 jaar. Banden die ouder zijn dan 10 jaar wilde echt niet onder je camper, want de betrouwbaarheid is niet meer te garanderen.
In het geval van winterbanden
Als je winterbanden hebt, dan vervang je die al bij 4 mm. Winterbanden herken je aan het symbooltje op de zijkant van de band en dat is een tripeaks (driepuntige berg) met het symbool van een sneeuwvlok erin. De winterbanden zien er ook iets anders uit dan de zomerband, want winterbanden zijn voorzien van een hele kleine lamellen in het loopvlak van de band die een betere grip hebben bij sneeuw.
Dus vervang je (winter)banden altijd op tijd en let goed op of je banden geen ouderdomsverschijnselen vertonen.
De bandenspanning
Wat ook erg van belang is, is de bandenspanning. Het is erg belangrijk dat je met de juiste bandenspanning rijdt zowel voor de veiligheid en het comfort, maar zeker ook voor de slijtage van de banden. De juiste bandenspanning vind je altijd terug in je instructieboekje en heel vaak ook op een sticker dat bij de deur van de chauffeur geplakt is.
De bandenspanning van de camperbanden moet vaak boven de 4 bar zijn en bij een tankstation kan je de banden niet verder op druk brengen dan 3,5 bar, misschien 4 bar. Bij de zwaardere campers moeten de banden, zowel voor als achter, op 5 bar (of hoger) gezet worden.
Rijdt dan voor dat je op reis gaat even bij je garage of dealer langs om de bandenspanning even te laten controleren en eventueel ook te laten corrigeren.
Tip: Vergeet je reservewiel niet te controleren. Mocht je onderweg een lekke band krijgen, dan kan je alsnog je weg niet vervolgen.
Tot slot
Het is aan te raden om regelmatig de banden te controleren. Op deze manier ben je er zeker van dat je veilig op weg kan en in principe niet voor vervelende situaties komt te staan. Dat gezegd hebbende wens ik je veel veilige kilometers toe met de camper.



Bij een camper kun je niet eenvoudig totaalgewicht of maximum toegelaten massa door 4 delen.
Dit dient per as te worden bepaald, en op achteras zit in decregel veel meer gewicht dan op de voor-as.
Daardoor heb je voor een camper achter ( behalve buscampers) de hogere druk nodig van vaak 5,5 bar, maar de vooras kan met lagere druk toe, soms zelfs lager dan 4 bar.
Ook bij een CP band.
Beste Jadatis,
bedankt voor de verduidelijking