Wanneer je de caravan achter je auto gaat hangen dan zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Welke dat zijn lees je in dit artikel.
Inhoudsopgave
Het aankoppelen

Om de caravan aan de auto te koppelen zijn er eigenlijk twee manieren die je kunt hanteren. De eerste manier is de auto naar de caravan toe te rijden en de andere is de caravan naar de auto toe te rijden.
De caravan naar de auto rijden kan ook weer op twee manieren: Met de hand, door de caravan te trekken of duwen, of je doet het met een eventueel aanwezige mover met een afstandsbediening rij je de caravan boven de trekhaak. Deze manieren zal ik bespreken.
De caravan naar de auto
Als je de caravan naar de auto toe trekt, dus zonder gebruik te maken van een afstand bestuurbare mover, gebruik dan altijd de handgrepen die op de caravan zitten. Deze zijn namelijk speciaal gemaakt om de caravan met de hand te verplaatsen.
Gebruik nooit de koppeling handgreep, want er komen best wel veel krachten op die greep waar die niet op berekend is.
De auto naar de caravan
Als je nu met de auto naar de caravan toe rijdt en je hebt een achteruitrijcamera dan is het heel makkelijk. Want je kan met die camera precies zien waar het koppelstuk van de caravan zit.
Heb je die nu niet! Of heb je alleen parkeersensoren! Hou die dan goed in de gaten. Maar de allerbeste manier is natuurlijk als je met meerdere personen bent en één persoon even kijkt achter de auto. Rijdt dan langzaam achteruit totdat de ander aangeeft om te stoppen door middel van ‘Stop!’ te zeggen of met een vooraf afgesproken teken in de spiegel.
Het aankoppelen van de caravan
Het eerste wat je doet is zorgen dat je trekhaak schoon en vetvrij is. Dus schuur de trekhaak hem even op en maakt hem daarna even met een doekje goed schoon. Want alle vuiligheid die op de trekhaak zit, is ten nadele van de eventueel aanwezige stabilisator koppeling. Dat leg ik later in dit stuk uit.
Wat je dan vervolgens gaat doen, is de koppeling over de trekhaak laten vallen. Dat doe je meestal door het neuswiel even naar beneden te draaien. Je draait het neuswiel net zo lang naar beneden totdat je een duidelijke klik hoort. Een eventuele aanwezige indicator laat dan ook zien dat de koppeling goed over de trekhaak bevestigt zit door een groene indicatie.
Zodra je gecontroleerd hebt of de koppeling goed bevestigd is, kan je het neuswiel helemaal omhoog draaien tot die klem zit in het gleufje aan de onderzijde. Draai het neuswiel goed strak aan in de rijrichting. Dat is in verband met de veiligheid waar ik zo op terug kom.
Het neuswiel wordt op z’n plaats gehouden door de klem aan zijkant, die de cilinder vastklemt. Deze klem draai je los en daarna trek je neuswiel helemaal naar boven. Als je het wiel niet meer verder omhoog kan bewegen dan zet je deze vast door de klem stevig aan te draaien.
Controleer goed of de klem goed vast zit zodat het neuswiel niet omlaag kan komen tijdens het rijden.
Losbreekkabel
Nu heb je nog twee kabels die je moet bevestigen aan de auto. Dit zijn losbreekkabel en de stroomkabel voor de verlichting. De losbreekkabel is een kabel die moet breken wanneer de caravan loskomt van de auto tijdens het rijden. Doordat de haak breekt door de kracht die erop komt te staan, wordt de oplooprem bedient (aangetrokken). De oplooprem remt de caravan dan af en hopelijk rijdt deze dan ook naar de zijkant.
Daarom is het ook altijd van belang bij je neuswiel dat je altijd controleert dat die nog vrij rond kan draaien. En wanneer de caravan plotseling het wegdek raakt, hij dan nog met zijn neuswiel naar voren kan blijven rijden en de rem zijn werk kan doen.
De losbreekkabel is gewoon een breekkabel met een musketonhaak die los kan schieten of een klemhaak in dit geval. Het bevestigen van die breekkabel is wel van belang , want je kan het eigenlijk maar op één manier doen en het mag ook maar op één manier. Dit is namelijk wettelijk geregeld hoe deze moet functioneren.
Wat je nooit mag doen is de kabel om de trekhaak doen en hem dan in elkaar klikken. Dit is niet toegestaan, dit mag nooit. De breekkabel moet altijd vast bevestigd zijn aan het voertuig.
Meestal zit er onderaan bij de trekhaak een oog waar je deze haak doorheen kunt halen. Zorg dat die kabel niet teveel los hangt.
Echter, in de praktijk wil het weleens zijn dat de kabelklem eerder los schiet dan de achterzijde van de kabel waar die moet breken. Het kan dus zo zijn dat je aan de wet voldoet maar de kabel toch niet zijn functie heeft. En onze wet schrijft ook voor dat die kabel wel zijn functie moet kunnen doen.
Als je het niet vertrouwt met de huidige musketonhaak , dan is het makkelijk op te lossen door bij een doe-het-zelf winkel een betere musketonhaak te kopen om voor de bevestiging gebruiken. Zo voldoe je aan je aan alle wettelijke eisen en kan je zonder zorgen op pad.
De stroomkabel
En dan sluiten we ook nog even de stroom stekker aan. De stroomstekker zorgt niet alleen voor de verlichting achter de caravan, maar ook voor verlichting Ãn de caravan, voor het werken van de koelkast tijdens het rijden en voor het laden van de accu van de mover dus hij heeft nogal wat functies. Daarom zitten er ook zoveel stekkertjes of zoveel pinnetjes in deze stekker.
7-polig en 13-polig
Je hebt twee soorten stekkers, namelijk de 7-polige en de 13-polige (Jayger stekker). Bij de wat modernere caravans is de 13-polige aansluiting bijna altijd de standaard stekker. Niet alle caravans hebben een 13-polige Jayger stekker, want je kunt namelijk ook een 7-polige aansluiting hebben.



Het kan ook voorkomen dat er op de auto nog een 7-polig contactpunt is gemonteerd en op de caravan een 13-polige stekker. Dan heb je daar een verloopstukadapter voor zodat toch de stekker kan aansluiten. Je hebt natuurlijk ook een verloopstekker voor de andere variatie van 7-polige stekker op de caravan naar een 13-polig contactpunt op de auto.
Een 7-polige stekker zul je even moeten kijken naar de inkeping op de stekker en dan gewoon de stekker plaatsen. Bij de 13-polige zal je de stekker een kwartslag moeten draaien. De stekker heeft zo niet de kans om los te trillen.
(Lees ook mijn artikel: Hoe werkt de 13-polige contactdoos?)
Te lange stroomkabel
Als de stroomkabel over de grond schuurt dan kan het gebeuren dat er kortsluiting ontstaat en dat is totaal niet wenselijk. Het mag trouwens ook niet. Nu kan je twee dingen doen:
- De kabel met elastiek of touw vastmaken.
- Of de stekker over de dissel leggen en weer aansluiten.
Mijn persoonlijke voorkeur heeft de tweede manier, maar dan even goed opletten dat de kabel niet klem kan komen zitten. Anders trek je de kabel misschien wel kapot in de eerste bocht.
Anti-slingerkoppeling
De anti-slingerkoppeling zijn er in allerlei soorten en maten, maar de functie is bij allemaal hetzelfde. Dat is namelijk ervoor zorgen de kans op slingeren van de caravan verkleinen als je met de auto en de caravan gaat rijden. De anti-slingerkoppeling is vaak rood van kleur en is geplaatst op het koppelstuk van de caravan. Het werkt vrij simpel, want je drukt hem gewoon helemaal naar beneden.
Waarschuwing: kijk wel goed uit dat er geen kabeltjes tussen geklemd zitten zoals eerder al gezegd
De werking van de anti-slingerkoppeling
De anti-slingerkoppeling die doet eigenlijk niks anders dan een paar stempels tegen de trekhaak aandrukken en daarom moest de trekhaak ook zo schoon zijn. Vrij van vet en vuil.
Die stempels die zorgen ervoor dat de caravan strak achter de auto blijft hangen en dat de kans op slingeren daardoor een stuk kleiner wordt. En op deze manier dus ook veiliger voor jezelf en voor je medeweggebruikers.



Nu gaan er over zo’n anti-slingerkoppeling nogal wat afwijkende verhalen de ronde, zeker op internet. Want de één zegt: je mag die anti-slingerkoppeling pas gebruiken wanneer je op de snelweg bent, want dan maakt je lange rechte ritten rechte stukken. Daar is die eigenlijk voor bedoeld. Niet om binnendoor te rijden met de auto en caravan want dan ga je nog heel veel bochtjes maken, veel binnendoor weggetjes en dan gaan die stempels die op de trekhaak gedrukt zitten heel snel slijten. En dan gaat ie misschien nog wat piepen en kraken.
Mijn ervaring is dat niet. Ik druk hem er altijd meteen op voordat ik ga rijden en dat gaat al jaren goed. Maar het is natuurlijk een vrije keuze als jij ervoor kiest om die anti-slingerkoppeling er pas op te drukken wanneer je de snelweg op rijdt. Dan moet je dus even stoppen voor je de snelweg op rijdt, hem erop drukken naar de plek van bestemming rijden en wanneer je van uw snelweg af komt er ook weer aftrekken.
Rijden maar!
Loop alle aansluitingen nog een keertje na. Zijn de banden onbeschadigd en niet te zacht? Controleer ook of de handrem er af is. Dat is een hele belangrijke die moet je echt niet vergeten.
En als laatste controleer je nog of de verlichting ook wel allemaal werkt zoals het moet. Dat werkt het makkelijkste met twee personen. Wanneer je alles tot nu toe goed voor elkaar hebt, kun je op pad en van de vakantiereis genieten. Fijne reis!