Onder de huidige corona-omstandigheden zijn er meer mensen die niet het vliegtuig kiezen om op vakantie te gaan. Met de auto of camper kun je natuurlijk ook fijn met vakantie, zoals kampeerders weten. Het is echter wel van belang dat jouw auto in topconditie is. Doe daarom altijd een vakantiecheck voordat je vertrekt. In dit artikel wil ik graag beschrijven hoe je een goede vakantiecheck uitvoert.
Inhoudsopgave
Een vakantierit is een zware belasting voor je auto of camper. Ga maar eens na wat je meeneemt, zoals personen, bagage, misschien wel een vouwwagen of caravan achter de auto. De vakantiecheck richt zich op de belangrijke onderdelen die zwaar belast worden. Denk daarbij aan de motor, de remmen, de banden. Maar ook moet je de airco en de motorkoeling niet vergeten!
De motor
Om een begin te maken starten we onder de motorkap. Daar kun je altijd de vloeistoffen controleren.
Koelvloeistof
Een hele belangrijke vloeistof is de koelvloeistof. Kijk of er voldoende aanwezig is in het reservoir. Aan de zijkant van het reservoir zie je strepen met de tekst āMIN en MAXā waardoor je precies kan zien of er te veel of te weinig koelvloeistof in zit.
Olie
Peil ook altijd even de olie. Niet bij alle auto’s kun je nog olie peilen via de peilstok, maar kan je op je dashboard (boordcomputer) aflezen of er nog voldoende olie aanwezig is. Onderneem de volgende stappen als je auto nog een traditionele peilstok heeft. .
- Trek de peilstok die uit de houder. Maak hem altijd eerst schoon voor je hem controleert. Er kan namelijk olie op meerdere plekken van de peilstok zitten en dan kun je het verkeerd aflezen.
- Als je de peilstok hebt schoongemaakt duw hem terug in de houder.
- Trek opnieuw de peilstok uit de houder en nu kan je het juiste niveau aflezen. De olie moet tussen de streepjes (of inkepingen) in staan voor het juiste niveau.
Remvloeistof
Een ander belangrijk ding dat je zeker wilt hebben in de bergen is de remvloeistof. Je wilt er zeker van zijn dat er voldoende remvloeistof in het reservoir aanwezig is. Mocht het zo zijn dat je het niveau niet goed kan zien, dan kan je wel lichtjes schudden en dan zie je of het reservoir tot “MAXā gevuld is.
Het kan ook zo zijn dat je een doorzichtig reservoir hebt en direct kan zien of de remvloeistof op het juiste peil staat.
Ruitensproeivloeistof
Wat je ook niet wilt is dat je je voorruit niet schoon kan sproeien tijdens de rit. Er komt altijd vuil op de voorruit en zeker bij warm weer, veel vliegen. Zorg dan ook voor voldoende ruitensproeivloeistof. Altijd prettig als je op reis gaat.
Dat zijn in de basis alle vloeistoffen die je makkelijk kunt controleren onder de motorkap.
Remmen en verlichting
Test ook je remmen door een remtest uit te voeren. Twijfel je? Ga dan altijd langs bij jouw garage. Verlichting is ook een belangrijk punt. Vergeet niet je remlichten te controleren. En als laatste moet je natuurlijk ook altijd je accu checken. Als het dashboardlampje van de accu blijft het branden na het starten, dan kan er wat mis zijn met de accu. Je kan ook de accu zelf meten en dan moet hij altijd ruim boven de 12 Volt staan.
Lees ook mijn artikel: Wat moet je verplicht bij je hebben in de camper of met de caravan?
De banden
Natuurlijk rijdt je op zomerbanden naar je zomerbestemming. Maar toch blijkt vijf procent van de Nederlanders op winterbanden te rijden. En dat is niet handig. Je hebt ’n langere remweg en dat is erg gevaarlijk. Maar ook je slijtage is hoger. Kijk ook naar de profieldikte, die moet minimaal 1,6 millimeter zijn, maar liever nog meer.
Let erop dat je de juiste bandenspanning kiest. De juiste bandenspanning vind je in het instructieboekje, maar ook op de sticker in de deurstijl, bij je tankdop of achter de zonneklep. Let wel op dat de auto zwaar beladen kan zijn en dat de spanning daar misschien iets hoger voor moet zijn. Kijk ook of de band niet uitgedroogd is of dat er scheuren in zitten, want alleen zo kun je veilig op reis.
Airco
Dan ga ik het natuurlijk over de airco hebben. Nu kun je daar zelf niet veel aan checken, maar je kunt hem altijd naar de garage brengen voor een kleine controle. Wel kun je kijken of er in de kanalen, zoals hier, geen bladeren of vuil zitten, want die kunnen de airco verstoppen.
Sowieso is het altijd goed om je airco af en toe aan te zetten, ook in de winter. Is het nou warm, doe dan eerst je ramen open voor je de airco inschakelt, dan is de warme lucht eruit en daarmee bespaar je weer een beetje brandstof. En ook bij het aankomen: doe de airco weer wat eerder uit. Daarmee voorkom je nare luchtjes en bovendien maakt het je systeem leeg.
In het geval van pech
Ook al is je auto vakantieproof, je kunt altijd met pech komen te staan. Zorg daarom dat je altijd wat veiligheidsaccesoires bij je hebt. Heel belangrijk is de gevarendriehoek. Die kun je achter je auto neerzetten (op minimaal 30m), zodat andere weggebruikers zien dat je met pech staat. Natuurlijk trek je eerst je veiligheidshesje aan. Zeker in het donker, want dan ben je in ieder geval goed zichtbaar.
En ook een EHBO-kit is altijd handig. Normaal is je auto vrij leeg, maar als je koffers erin zitten, dan kun je natuurlijk moeilijk bij de hulpaccesoires komen. Dus zorg ervoor dat ze altijd binnen handbereik zijn. Zoals bijvoorbeeld de veiligheidshamer. Leg deze altijd voor in de auto.
APK

Er zijn veel mensen die zich afvragen of een apk-keuring garantie biedt tegen pech. Het antoord is: Zeker niet! Een apk is uiteindelijk maar een momentopname en kan bovendien al een tijdje geleden zijn uitgevoerd. Het kan verstandig zijn alsnog even langs de garage te gaan om je auto te laten checken. Dan kun je in ieder geval veilig op reis.
Wil je ook weten wat je zelf kan controleren aan de caravan voor vertrek? Lees dan mijn artikel: Komt de caravan uit de stalling? Denk hieraan!