De aansluitkabel en stopcontact zorgen ervoor dat de auto stroom levert aan de caravan. Maar zelfs als alle contacten bedraad zijn, kunnen technische ongemakken de soepele overdracht van energie beperken.
Inhoudsopgave
De stroomaansluiting
Als je een caravan aan je auto koppelt, wil je idealiter met een volle koelkast wegrijden en met een koud biertje op je vakantiebestemming aankomen. Dankzij de stroomaansluiting van de caravan naar de accu van het trekkende voertuig is dit theoretisch mogelijk. Hiervoor moet de juiste bedrading aan boord zijn. Dit kan in principe worden onderverdeeld in drie klassen:
- De basisvoorziening: dus alleen de meest noodzakelijke bekabeling, zorgt er alleen voor dat de wettelijk voorgeschreven verlichting op de caravan werkt. Deze goedkope variant is voldoende voor mensen die slechts af en toe met kleine vrachtaanhangers rijden;
- Permanent positief: de middelste variant heeft een permanent positieve kabel (pin 9). Hierdoor kan de 12 V-verlichting van de caravan ook onderweg werken. De koelkast of oplader voor de boordaccu werkt echter niet;
- Ignition plus: bij de grootste en overeenkomstig duurste variant wordt een verdere verbinding met de voertuigaccu geschakeld. Middelen op pin 10 spanning is alleen aanwezig als het contact van het trekkende voertuig is ingeschakeld of de motor loopt. De reden voor deze omschakeling is eenvoudig: zodra de motor wordt uitgeschakeld, worden de koelkast en de laadbooster uitgeschakeld en kunnen ze de voertuigaccu niet leegmaken.
Dit is hoe de contactdoos werkt
Alle functies van de aansluitpennen met volledige bezetting van dertienpolige stekker en bijpassende bus. De nummering van de afzonderlijke contacten komt overeen met het aanzicht vanaf de voorkant van de aanhangwagenstekker en is identiek aan de plaatsing van de lijnen op de achterkant van de aanhangwagenstekker. Let op de kabeldoorsneden.

Er zijn ook nauwkeurige specificaties voor het achteraf inbouwen van permanent en ontsteking plus. Deze zijn te vinden in de aansluitnorm EN 1648-1.
Het vereist dat niet alleen een permanente positieve kabel op pin 9 van de aanhangwagenstekkerdoos, maar ook de via het contact geschakelde positieve kabel op pin 10 en de bijbehorende massa-aansluitingen op pin 13 en 11 moet worden aangebracht.
De twee positieve contacten zijn eigenlijk nodig voor een goede 12 volt werking van de koelkast tijdens het rijden. Een veelvoorkomend probleem is echter dat veel koelinrichtingen in moderne caravans zo zijn bedraad dat hun elektronische bediening via pennen 9 (+) en 13 (-) wordt gevoed, maar niet via de verwarmingspatroon. Omdat dit aanzienlijk meer stroom trekt, moet het worden aangesloten op pennen 10 (+) en 11 (-). Dit is ook wat de aansluitstandaard voorschrijft. Dat is de theorie.
Problemen bij het trekkende voertuig en bij de caravan
In de praktijk kan het echter gebeuren dat de trekkende auto de software in de auto de voorziening uitzet door prioritering. Dit kan zowel preventief gebeuren of na een bepaalde tijd. Dit is afhankelijk van de huidige laadtoestand van de batterij. “Het vermogen van de auto om opnieuw te starten heeft prioriteit”, zegt Mercedes.
1. Elektriciteitsprobleem in de auto
Het kan voorkomen dat het slimme elektrische systeembeheer van het trekkende voertuig tijdens de rit actief wordt en bij twijfel niet alleen de stoelverwarming uitschakelt, maar ook de gehele aanhanger loskoppelt van het elektrische systeem. We zullen de komende jaren steeds meer tegen deze problemen aanlopen, omdat steeds meer fabrikanten van trekvoertuigen geen elektriciteit meer leveren voor caravans.
LMC volgt dezelfde lijn en klaagt dat de stroomtoevoer kan worden losgekoppeld van zowel permanent positief als contact-geschakeld positief “als het accubeheer dit juist en belangrijk acht”. Dan is het natuurlijk niet alleen de koelkast die “defect” is of wordt uitgeschakeld, en veel belangrijker: veiligheidsvoorzieningen zoals het ATC elektronische aanhangwagenstabilisatiesysteem werken niet meer.
Lees ook mijn artikel: De beste 8 tips tegen overbelading!
Het ingebouwde netwerkbeheer werkt met verschillende uitschakelniveaus. Als bij ingeschakeld contact of draaiende motor de spanning van de boordnetbatterij gedurende een bepaalde tijd onder een grenswaarde daalt, wordt het gebruik van het boordnet als kritiek geclassificeerd en worden comfortverbruikers uitgeschakeld door hun respectievelijke regeleenheid afhankelijk van de prioriteit.
Raam- en stoelverwarming wordt hierdoor beïnvloed, maar bij twijfel ook de stroomtoevoer naar de aanhanger via de aansluitdoos op de aanhangerkoppeling. De chauffeur krijgt hier geen informatie over, bijvoorbeeld via het display op het dashboard.
In werkelijkheid tonen voertuigtests ook herhaaldelijk aan – bijvoorbeeld in voertuigen van de PSA Group (waaronder Renault, Citroën, Opel, Peugeot) – dat de stroomtoevoer naar de caravan wordt uitgeschakeld zodra een grotere verbruiker wordt ingeschakeld. Hetzelfde geldt voor de automatische start-stop. Zoals verschillende BMW-testvoertuigen al hebben laten zien, kan dit tot problemen leiden, omdat het ook de spanningsregeling beïnvloedt.
Stroomprobleem in de caravan



En ook aan de caravanzijde zijn er bijzondere eigenschappen als het gaat om de bedrading van de aanhanger. Zo klemmen Knaus en Bürstner bij sommige modellen alleen de hele koelkast vast aan de permanent positieve pin 9 van de connector. De reden hiervoor is het feit dat niet alle contactdozen van een trekvoertuig volledig bezet zijn, bijvoorbeeld bij geïmporteerde voertuigen of voertuigen met achteraf aangebrachte trekhaken. Hierdoor kan de koelkast blijven werken, zelfs als het contact is uitgeschakeld, waardoor de accu van het voertuig leegloopt.
Sommige caravanfabrikanten bewaren de koelkastbekabeling voor de accu van het trekvoertuig volledig. En zelfs als het trekkende voertuig een plus-contact heeft dat op het contact is aangesloten, wil dat nog niet zeggen dat het ook in de caravan wordt gebruikt. De bijbehorende leidingen worden vanaf de verbindingskabel naar de binnenkant van de caravan gelegd, maar van daaruit worden ze niet noodzakelijkerwijs naar het elektrische blok geleid, dat de verdere stroomverdeling naar de respectievelijke verbruikers overneemt.
Waar moet je op letten bij het bedraden van de trekhaak aan de auto?
Tegenwoordig bekabelen veel, maar niet alle, autofabrikanten de aansluitdozen van in de fabriek geïnstalleerde sleepinrichtingen volledig. Ook bij het achteraf inbouwen van een aanhangwagenkoppeling – zoals bij veel geïmporteerde voertuigen voor aflevering het geval is – worden steeds weer eenvoudige en overeenkomstig goedkopere elektrische sets gebruikt, waarbij pennen 9 tot 13 van de aanhangerbedrading niet worden gebruikt. Ook zijn er een groot aantal automerken waarvan de laadkabel voor de caravan apart kan worden betaald.
Krachtvreters in de caravan
Koelkast
Het is ook een feit dat de grotere koelkasttypes hunkeren naar een nominale werkstroom van 14 ampère. Het spanningsverlies op het lange kabeltraject van het trekkende voertuig naar de caravan kan daarom voorkomen dat de koelkast zelfs maar start. Geen wonder dat er, zelfs met draaiende motor, maar een goede 12 volt aan de achterkant is. Testen in het verleden hebben uitgewezen dat de 142 liter unit van Thetford met automatische energiekeuze wel herkent dat er 12 volt boordspanning uit het aanhangerstopcontact komt, maar niet eens gaat koelen. Het gevolg: een foutsignaal op het display.
In deze en vergelijkbare gevallen is er maar één remedie: de koelkast op gas laten werken tijdens het rijden en tijdens een zelfvoorzienende tussenstop. Maar dan moet er een flesregelaar met geïntegreerde crashsensor in de boegkast worden geïnstalleerd.
Verlichting
De elektriciteitsbehoefte in caravans is een belangrijk onderwerp, ook als het om verlichting gaat. Hoewel alle lampen, waterpompen en alle andere elektrische apparaten die zijn aangesloten op de permanente positieve pen (9) kunnen worden gebruikt in de caravans van de meeste fabrikanten, zijn er altijd uitzonderingen. Zo is het bij Hobby zo dat er maximaal drie lampen tegelijk in gebruik kunnen worden genomen om de accu van het trekvoertuig te sparen.
Hetzelfde geldt voor producten die bij LMC van de lopende band rollen: hier werken alleen de plafondlamp boven het zitgedeelte, die in de wasruimte en de voortentlamp. Als u meer wilt, kunt u ook de rest van de verlichting inschakelen door een zekering in de Dometic-voedingseenheid te vervangen – op eigen risico.
De beperkende voorzorgsmaatregel is zeker niet ongegrond, want de positieve lijn via pin 9 is niet immuun voor een totale ontlading van de startaccu bij bijvoorbeeld Opel. De lijn loopt zonder relais en zonder besturingseenheid. Bij Mercedes en VW / Audi daarentegen wordt de verbinding uit voorzorg verbroken via het boordnetbeheer of de accubeheerder ter bescherming tegen onderspanning – in principe een goede zaak.
Verkeersveiligheidstechnologie werkt altijd



De rijverlichting, richtingaanwijzers, remlichten en achterlichten van de caravan worden niet beïnvloed. Ook al hadden sommige trekkende auto’s daar in het verleden problemen mee. En toen werden er LED-achterlichten in de caravan gemonteerd. Tegenwoordig kunnen besturingseenheden – volgens de verklaringen van de auto-industrie – onderscheid maken tussen conventionele gloeilampen en led-lampen. De detectie van een lampstoring wordt ook betrouwbaar gedetecteerd en weergegeven aan de bestuurder in het instrumentenpaneel.
Oudere trekwagens die hier moeite mee hebben kunnen achteraf worden uitgerust met een speciale bedieningskast, bijvoorbeeld van Jaeger Automotive in Verl, zodat de interactie tussen de trekwagenelektronica en de aanhanger vlot moet verlopen.
Conclusie
In veel gevallen werkt de stroomvoorziening tegenwoordig soepel tijdens het rijden – dankzij de 13 pinnen van de connector van caravan naar auto, maar er zijn altijd gevallen waarin er ondanks volle bezetting toch problemen zijn tussen de aansluitkabel en het stopcontact. Daarom heeft CARAVANING de volgende 3 tips:
- Degenen die de koelkast moeten gebruiken tijdens het rijden, moeten vóór aankoop bij de caravanfabrikant nagaan hoe de stroomvoorziening via de oplaadkabel voor de koelunit wordt geregeld. Om de werking te garanderen, is het het beste om een ​​crashsensor voor de gasflessen te laten installeren, zodat de koelkast op gas kan werken;
- Alvorens een nieuw trekvoertuig te kopen, moeten kampeerders precies weten welk model ze willen, inclusief de trekhaak of opties voor achteraf inbouwen;
- De geactiveerde verbruikers in de caravan worden vaak af fabriek via de laadkabel begrensd. Als u tijdens het rijden meer elektrische apparaten wilt gebruiken, kun je ook meer elektrische apparaten activeren door de zekeringen in de voedingseenheid te vervangen – op eigen risico. Je kunt dit het beste doen door een deskundige te raadplegen.



Een 13-polige stekker of adapter nodig?
Vind hier jouw stekker of adapter!