Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands buscamper?

Kampeertips voor beginners - Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands buscamper - Uitgelichte foto

Dat de buscamper de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen zal voor de meeste mensen niet nieuw zijn. #Vanlife is niet voor niets al jarenlang trending op internet en voor sommige mensen zelfs tot een levensstijl verworden. Maar als iets nu zo populair is dan is het wel extra belangrijk dat je goed oplet wanneer je zo’n buscamper gaat kopen. Waar je nu allemaal op moet letten dat laat ik schrijf ik dit artikel.

Emoties

Kampeertips voor beginners - Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands buscamper - Foto-Volkswagen-buscamper-met-hefdak

De eerste tip die ik wil geven is om je emoties heel even te “parkeren”. Het is erg lastig en  zeker wanneer je naar zo’n leuke buscamper gaat kijken. Maar toch is het belangrijk om eerst rationeel te denken en te kijken naar de buscamper. Begin dan ook altijd met het papierwerk.

Vraag de verkoper om het kentekenbewijs en check ook even of het chassisnummer van het kentekenbewijs overeenkomt met het chassisnummer van het voertuig. Op internet kan je bijvoorbeeld op kentekencheck.nl of kentekenopzoeken.nl achterhalen of er schade aan het voertuig is geweest. Dat kunnen extra punten van aandacht zijn.

Tip: Op het kentekenbewijs staat vaak ook vermeld waar je chassisnummer op de bus kunt vinden.

Vraag vooral naar de voertuigdocumentatie. En met de voertuigdocumentatie bedoel ik eigenlijk het onderhoudsboekje, onderhoudsfacturen e.d. wat voor jou inzichtelijk maakt hoe goed de camper de afgelopen jaren is onderhouden. Als dan de verkoper je nu helemaal niets kan of wil laten zien, dan zou ik even heel goed nadenken of dit wel de buscamper is die jij wilt hebben.

Wat je ook helpt om de juiste beslissing te maken bij de aankoop is om een aankoopkeuring uit te laten voeren alvorens je definitief de buscamper gaat kopen. Met zo’n aankoopkeuring heb je een stok achter de deur, want je kunt zo de eventuele gebreken aantonen en met de verkoper afspreken dat de eventuele gebreken ook nog in de verkoopprijs verholpen kunnen worden. Of in ieder geval een leuke korting krijgt zodat je zelf deze reparaties kunt laten uitvoeren.

Garantie

Dat je bij een particulier geen garantie zal krijgen zal waarschijnlijk niks nieuws voor je zijn. Wil je wel graag garantie? En wil je een beetje zekerheid inbouwen bij je aankoop? Ga dan naar een bij de bovag aangesloten bedrijf. Dat kan zowel een autobedrijf of en camperbedrijf zijn die garanties geven.

Buscampers – RTL kampeert (youtube)

Onderzoek op internet

We hebben in Nederland helaas niet veel andere mogelijkheden dan de bovenstaande aankoopkeuring. Bereid je thuis ook al goed voor alvorens je de buscamper gaat bekijken. Dit kan je doen door bijvoorbeeld al een kenteken check te doen op de website van kentekencheck.nl of kentekenopzoeken.nl. Het enige wat je hoeft te doen is daar het kenteken invullen van de bus en je ziet al meteen een aantal belangrijke zaken op je beeldscherm verschijnen.

Bijvoorbeeld of de kilometerstand wel logisch is. Jij kan daaruit herleiden of dat er niet met de meter is gerommeld. Is de camper geïmporteerd? Als het een import camper is dan kun je  niet zien of het kilometerstand logisch is. In zo’n geval is het dus belangrijk dat je de documentatie bij de bus krijgt waarin je kan opmaken bij welke kilometerstanden de buscamper een (grote) beurt heeft gehad.  

Mocht je iemand in jouw kennissenkring hebben die behoorlijk wat verstand heeft voertuigen dan kan het verstandig zijn om deze persoon mee te vragen als jij het voertuig gaat bezichtigen. Want tenslotte zien vier ogen meer dan twee.

Vragenlijst opstellen

Je kunt jezelf ook voorbereiden op de aankoop door al de vragen, die je eventueel al hebt,   voor jezelf op te schrijven. Zo vergeet je niet wat je zeker wilt vragen aan de verkoper. Deze vragen kunnen voor iedereen nogal verschillend zijn doordat dat afhankelijk is van de persoon en zijn of haar wensen voor wat betreft de buscamper. Stel in ieder geval een aantal gerichte vragen aan de verkoper die voor jou persoonlijk belangrijk zijn bij het aankopen van de bus.

Visuele controle

Wanneer je bij de buscamper bent dan doe je ook meteen even een visuele controle door er even een rondje omheen te lopen. Vaak kunnen je dan al zaken opvallen zoals bijvoorbeeld dat er een beetje roestvorming zit in de hoek bij het raam.

Kijk ook altijd even aan de binnenkant of dan nog geen vocht door de carrosserie heen is gekomen. Houdt er echter rekening mee dat je daar waarschijnlijk in de toekomst iets aan moet gaan doen in verband met de slijtage dat hoort bij de leeftijd van de camper.

De bestuurdersstoel

Natuurlijk moeten we niet vergeten om de bestuurdersstoel goed te bekijken. Als er iets hard slijt bij een hoge(re) kilometerstand dan is dat wel de bestuurdersstoel. Waar moet je dan specifiek op letten? Dat zijn vooral de wangen van de stoel, want daar zullen de eerste slijtageplekken verschijnen door het vaak in en uitstappen.

Heb je een camper kunnen vinden met een lage kilometerstand en is de bestuurdersstoel helemaal versleten? Dan weet je in ieder geval dat dat niet helemaal met elkaar rijmt en dat het dus nog belangrijker is om een aankoopkeuring of in ieder geval iemand te kijken die er meer verstand van heeft.

Hefdak

Tijdens je controleronde kijk je ook of er al dingen zijn die jou meteen opvallen zoals bijvoorbeeld overmatige roestplekjes of beschadigingen en deuken of krassen. Een belangrijk punt is het hefdak. Controleer altijd of het hefdak goed werkt en dat het doek van het hefdak  nog heel is en niet stuk. Dat het doek een beetje verkleurd is, is allemaal niet zo spannend. Zolang het doek maar heel is.

De onderzijde

Kijk kritisch onder de buscamper. Neem een spiegel of een zaklamp mee zodat je het in ieder geval  goed kunt zien. Richt je vooral op het overmatige roesten. Daar moet je echt wat extra aandacht aan schenken en scherp op zijn. Een klein beetje roestvorming dat is in de meeste gevallen niet zo heel erg, maar krijg je roestplekjes aan de buitenkant dan moet je even kijken of het alleen roest is of echt al een groter gat.

Neem hiervoor de tijd en laat je zeker niet opjagen door de verkopende partij.

Als je dan toch al de onderzijde controleert, neem dan gelijk de banden onder de loep. Kijk op het profiel nog voldoende aanwezig is, géén droogtescheurtjes en ga na wat de leeftijd is. Als één van drie niet voldoet, dan kan je dat aangeven aan de verkopende partij en als onderhandelingspunt gebruiken.

De motor

Als je de motor bekijkt dan controleer je altijd even het oliepeil en dat je geen overmatige lekkages zichtbaar zijn aan de motor. De bedrading en de riemen in de motorruimte er niet versleten uitzien of verweerd. Dat kan een heleboel schade en kosten voorkomen.

De binnenzijde

Controleer binnen de werking van de kranen. Wellicht is er een boiler in de camper geplaatst, controleer hiervan ook de werking. Als er een vast koelkast aanwezig is, dan zou deze op zowel 12 volt als 220 volt en op gas moeten werken. Zo niet, dan valt ook hierover te praten met de verkoper. Hetzelfde geldt voor de kachel.

Voor de rest bekijk je de algehele staat van de camper. Denk hierbij aan de keuken, de zitruimte en de kussens. Ook het eventueel aanwezige toilet ontkomt niet aan de controle.

(Lees ook mijn artikel: Waar moet je op letten met de aanschaf van een nieuwe of tweedehands caravan?)

De proefrit

Kampeertips voor beginners - Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands buscamper - Foto-van-testrit-met-buscamper

Last but not least, de proefrit. Als het goed is ga je natuurlijk wel veel kilometers maken met de camper. Althans dat zal de bedoeling zijn, dus maak een proefrit om te voelen hoe de camper aanvoelt. Maak geen korte proefrit, maar neem hier ruim de tijd voor. Probeer zoveel mogelijk af te wisselen tussen verschillende soorten wegen. Rijdt een stuk snelweg om vervolgens een stuk binnendoor te rijden.

Probeer om in alle versnellingen te rijden, want zo weet je ook of de versnellingsbak goed is. Vergeet niet om een stukje achteruit te rijden. Trilt de camper wel of niet tijdens het rijden.  Controleer op het dashboard of je geen rare meldingen ziet. Blijven alle lampjes uit en werkt de ventilator / verwarming naar behoren.

Risico’s

Bij het kopen van een gebruikte buscamper zal altijd een risico met zich meebrengen en dat kun je nooit 100 procent uitsluiten. Dat wilt overigens niet zeggen dat je met een gloednieuwe camper nooit iets kan hebben, maar dan heb je de fabrieksgarantie waar je op terug kan vallen.

Wed dan ook niet altijd meteen op het eerste paard, maar ga meerdere buscampers bekijken bij verschillende aanbieders. Zo kom je erachter wat de markt te bieden heeft en kom je misschien wel een andere buscamper tegen die nog beter aansluit bij jou wensen.

Tot slot

Een goede voorbereiding kan een heleboel risico’s uitsluiten. Laat je niet leiden door je emoties, maar juist door je onderbuikgevoel en je gedegen onderzoek vooraf. Juist dit kan nu net die miskoop voorkomen. Heel veel succes gewenst met de zoektocht naar jouw ideale buscamper.

Geef een antwoord