Een camper importeren uit Duitsland of niet?

Kampeertips voor beginners - Een camper importeren uit Duitsland of niet - Uitgelichte foto

Een camper kopen in Duitsland. Waarom zou je een camper gaan kopen in Duitsland als je Nederland ook gewoon campers kunt krijgen? Er zijn  twee hele goede redenen om dat wel te doen. Om erover na te denken in ieder geval. Als eerste de prijs. In Duitsland kan je toch veel goedkoper aan de camper komen dan in Nederland. Ten tweede: in Nederland is het aanbod niet zo heel groot als in Duitsland. 

In Duitsland kan je oneindig veel tweedehands campers vinden en daar zit vast wel een bepaalde inrichting tussen die jou bevalt. En waar moet je rekening mee houden.

De kilometerstand

Kampeertips voor beginners - Een camper importeren uit Duitsland of niet - Foto van snelheidsmeter en de kilometerstand

Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je in Duitsland camper gaat kopen. Als je een camper ziet, en heeft bij wijze van spreken 10.000 kilometer gelopen terwijl hij al 10  jaar oud is, dan kan je dat vraag stellen klopt dit wel? Dat zou gemiddeld 1000 kilometer  per jaar geweest zijn. Is dat ze realistisch dat je maar 1000 km met een camper rijdt per jaar?  Dat is wel iets om in de gaten te houden.

Ex-verhuur

Een ander punt is als je een camper vind die gebruikt is voor de verhuur en dat wordt niet vermeld. Die campers zijn toch een stuk intensiever gebruikt en wat voor reparaties ga je in de toekomst moeten laten doen. (Maar dit is iets wat je ook in Nederland kan gebeuren.)

Btw-plichtig

Nog iets om rekening mee te houden is dat campers soms nog btw-plichtig zijn. Dat houd in dat de camper als een bedrijfsvoertuig aangekocht is en dusdanig geregistreerd staat. En als de camper dan verkocht wordt aan een particulier dan zal er nog btw over betaald moeten worden. Informeer jezelf hierover voordat je daadwerkelijk gaat importeren.

De wegenbelasting

Normaal gesproken gaat de wegenbelasting over het gewicht. En in dit geval bij  de nieuwe camper is dat het leeggewicht vanuit de fabriek. Op het moment dat je een camper gaat invoeren dan zal de RWD de camper keuren en opnieuw wegen. En dat is dan het gewicht van de camper.

Dat betekent dat de wegenbelasting in een keer iets hoger kan uitvallen dan voorheen. Dat kan natuurlijk komen doordat er door jaren heen opties toegevoegd kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld een boiler. Dit brengt allemaal extra gewicht met zich mee.

Dit zorgt er dan ook voor dat het laadvermogen veranderd, want elke kilo extra aan leeggewicht is een kilo minder laadvermogen. Dat houdt in dat je daar, bij het beladen van de camper, wel aan moet denken in verband met overbelading. Je kan uiteindelijk (iets) minder meenemen op reis.

Lees ook mijn artikel: De 8 beste tips tegen overbelading!

Welk rijbewijs?

Houd ook goed in de gaten met welk rijbewijs je de camper mag besturen. Want een camper tot 3.500 kilo mag je met een B-rijbewijs rijden. Maar boven de 3500 kilo heb je alweer een C1-rijbewijs nodig. En als het een vrachtwagen is dat betekent dat je C-rijbewijs nodig hebt.

Ook hierover heb ik een artikel geschreven, namelijk: Welk rijbewijs heb je nodig om met een camper te mogen rijden?

De garantie

Een ander ding waar je ook heel goed over moet nadenken is het volgende. Stel je hebt een camper gekocht en je rijd ermee naar Nederland. Er kan altijd iets kapot gaan. Dat is op zich niet erg, want je hebt garantie op de camper. Maar in dit geval moet je dus terug naar Duitsland naar de leverancier of naar de verkoper. Voor de één is dit geen probleem, maar een ander heeft hier helemaal geen trek in. Bedenk dus goed of jij het ervoor over hebt in het geval van de garantie.

Plan van aanpak

Wat je in ieder geval moet doen is jezelf de tijd gunnen om de juiste camper met de juiste indeling te vinden. Je zou je zoektocht kunnen starten op autoscout.de of mobile.de en dan zoeken in de categorie campers. Daar vind je een enorme keuze aan tweedehands campers  van alle bouwjaren en merken. Duitsland is wat dat betreft een soort van walhalla van de campers.

Kampeertips voor beginners - Een camper importeren uit Duitsland of niet - Foto van een checklist

Wat je vervolgens zou kunnen doen is doordeweeks een aantal campers uit kiezen die je eventueel zou willen gaan bekijken. Als je een aantal van die handelaren gevonden hebt waar je eventueel wilt gaan kijken dan wil ik je graag het volgende adviseren. Als je niet bedonderd wilt worden door een handelaar, ga dan online op zoek naar reviews over deze bedrijven. Vaak geven reviews een aardig beeld van wat voor type handelaar dat is.

Je zal gauw ontdekken dat een goede handelaar goede reviews heeft, maar ook rommelaars en bedriegers vinden die dan volgens reviews niet betrouwbaar zijn. Je zult dan vaak het woord ‘Schrot’ (schroot in het Nederlands) lezen. Of bijvoorbeeld:

  • ik heb een camper gekocht en ik heb een probleem en nu antwoorden ze niet; 
  • ik moest naar de rechter. De camper die ik gekocht hebt die heeft waterschade.  

Allemaal dingen waar je niet op zit te wachten. Door online dus onderzoek te doen naar de handelaar, kan je jezelf behoeden voor een eventuele miskoop. 

Tip: Lees niet de reviews die op pagina van de verkoper staan, maar op onafhankelijke websites.

De BPM

Wat belangrijk natuurlijk blijft in Nederland, is de BPM. Als je een tweedehands camper zal je er BPM over moeten betalen bij het importeren. Je zult merken dat je minder BPM hoeft te betalen naarmate de leeftijd van de camper hoger is. Rond de leeftijd van 20 jaar wordt dit zelfs nul. Maar dat betekent ook dat je voor  een nieuwe camper dus het volle bedrag betaald.

Een aankoopkeuring

Wat ook belangrijk is als je er eentje gevonden hebt dat je aangeeft:

“ Ik vind het een mooie camper en ik wil deze graag kopen. Maar ik wil hem kopen onder voorbehoud van een aankoopkeuring.”

Daarmee voorkom je ook alweer dat je een probleem camper koopt. Het is nooit 100% waterdicht. Maar dan weet je ieder geval in welke staat de camper is die je zou willen kopen.

Het invoeren van de camper

Het invoeren kan ietwat lastig zijn. Er komt natuurlijk heel veel documentatie bij kijken en het is een gedoe met tijdelijke kentekens. Deze kentekens zijn nodig, want je moet toch de camper vanuit Duitsland naar Nederland transporteren. De Duitse overheid erkend eendaagse kentekenplaten van Nederland niet, dus dan mag je er niet mee in Duitsland  rijden.

Maar er is een oplossing voor. Neem een bedrijf in de hand die dat voor je kan regelen. Dan praat je over een paar honderd euro wat je kwijt bent, maar dan weet je wel zeker dat je het zonder problemen binnen Nederland krijgt. Deze bedrijven doen sinds jaar en dag niets anders.

Verzeker ook je camper op de dag dat je die gaat gebruiken dus gaat ophalen. Zorg dat je verzekerd bent, want als je niet verzekerd bent en er gebeurt wat, dan heb je een enorm groot probleem.

Regel voor de ophaaldag een afspraak bij de rdw keuringsstation, zodat je dat alles snel achter elkaar doen. En rijd vervolgens vanuit het keuringsstation naar huis met een gekeurde camper. Je betaalt de bpm en je wacht vervolgens op het kentekenbewijs van je camper.  

Als je dat hebt, kan je de nieuwe kentekenplaten bestellen. Vraag het wegenbelasting campertarief aan bij de belastingsdienst, want je kan namelijk een kwarttarief  krijgen. Dit is het speciaaltarief voor campers.

Geef een antwoord